BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

måndag 15 mars 2010

Payback time!


Law Abiding Citizen - 2009
En kväll tar sig två rånare in i Clyde Shelton´s (Gerard Butler) hus och och attackerar familjen och mördar brutalt hans dotter och hans fru. Clyde själv överlever precis och gärningsmännen åker fast.
Advokaten, Nick Rice (Jamie Foxx) tilldelas fallet och får den värsta av rånarna att vittna mot den andra i utbyte mot ett sänkt fängelsestraff. Allt för att hålla uppe statistiken på brottslingar som döms.
Den andra döms till döden. 10 år senare är den ena släppt ur fängelset och för den andra är det dags för avrätting. Nick och hans assistent är på plats som vittnen, när något går snett och avrättningen blir plågsammare än planerat. Det visar sig att någon har mixtrat med injektionerna.
Ett par dagar senare hittas den andra gärningsmannen i en tom lagerlokal, torterad och sågad i småbitar. Det visar sig att Clyde är ägare till lokalen och polisen åker till hans hus där han väntar på dom och överger sig själv.
Men det stoppar inte honom. Även fast Clyde sitter inlåst så börjar alla som varit inblandade i fallet dö.
En efter en.

"Revenge is a dish best served cold", är något som verkligen passar in på Law Abiding Citizen. För är det något Clyde är, så är det kall. Iskall.
Och det är verkligen så jävla tillfredställande med filmer på temat hämnd! Vi har väl alla fantiserat om det någon gång. Öga för öga, tand för tand. Och när någons fru och barn mördas, då kan man själv relatera till det. Man hade ju självklart gjort samma sak själv.
Men kanske inte riktigt på samma sätt som Clyde gör. Inlåst i en cell, lyckas han med bedriften att fortsätta sin hämnd och ingen av dom inblandade går säker.
Det är spännande, snyggt och bitvis jävligt rått och blodigt. Precis som jag vill ha det!
Butler är som vanligt grym. Efter 300 så kan inte mannen göra fel!
Jamie Foxx gillar jag inte, men det funkar ändå. Även om han är den första vars huvud jag helst hade sett på ett fat.
Resterande gör också bra ifrån sig, men det är egentligen helt och hållet Butlers show. Dom andra är mest där som potentiella lik.
Filmen är en av dom mer intelligenta och välskrivna hämndfilmer jag har sett och mannen bakom manuset heter Kurt Wimmer, som tidigare bl.a skrivit och regisserat den grymma Equilibrium.
Regin är signerad F. Gary Gray som tidigare mest har regisserat musikvideos, men visar här att han även kan hantera långfilmer.
Tyvärr är slutet så jävla fjantigt att jag kräktes lite i min mun när jag såg det.
Men fram till det så är det en jävligt bra film!
3,5 av 5.

2 kommentarer:

jem sa...

Jag kom på igår att jag måste se klart filmen och se hur den slutar... Sen kom jag på att det har jag ju redan gjort.
BESVIKEN! Hur kan de göra en sån bra revenge film med ett så pissigt slut? tragiskt!

Dick Winchester sa...

Eller hur?!!
Slutet var bara så jävla töntigt!!