BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

söndag 9 maj 2010

...and she sacrificed her children to protect herself.


An American Crime - 2007

Verklighetsbaserad film som utspelar sig på 60-talet, om tonårsflickan Sylvia Likens (Ellen Page), som hölls inlåst i källaren hos familjen Baniszewski, där hon under ett par månader torterades av hela familjen, med mamma Gertrude (Catherine Keener) i spetsen.

Hade hört mycket positivt om denna filmen och med rutinerade skådisar som bl.a Ellen Page, Catherine Keener och Scout Taylor-Compton i några av rollerna och en sann historia att bygga på så var förhoppningarna hyfsat höga när filmen körde igång.
Jag förväntade mig en obehaglig film som skulle slå till som en slägga i magen, men så blev inte fallet, utan jag tyckte den var rätt så seg och tråkig och den kändes som en tv-film.
Första 40 minuterna hoppar man mellan rättegångsscener och scener där Gertrude röker och dricker hostmedicin, skäller lite på ungarna, röker lite till, tar ännu en klunk medicin och jag bara väntar på att hon ska balla ur.
Och det gör hon till slut, men då är jag så pass uttråkad att jag knappt reagerar på det som händer.
Visst är det som hände fruktansvärt och den stackars flickan måste ha gått igenom helvetet och Ellen Page gör ett fantastiskt jobb, som hon alltid gör, med sitt porträtt av Sylvia, men filmen lyckas aldrig gripa tag i mig som jag hade hoppats på.
Filmens stora bibehållning är skådespelarna som alla gör ett grymt jobb, speciellt Catherine Keener, som galningen Gertrude.
Hon är ren ondska.
An American Crime får 2 av 5, just pga dom duktiga skådisarna.

3 kommentarer:

jem sa...

Jag håller inte alls med om det. Jag hade aldrig hört talas om varken rättegången eller filmen och därför hade jag inte förväntat mig något och visste inte vilken riktning filmen skulle ta. Tyckte att filmen var mycket obehaglig och vill ge stort berröm åt de duktiga scenografen och alla som jobbat med det visuella. Jag var tagen och förbannad efter filmen och skulle även vilja se den andra som gjorts. Förstår inte ditt låga betyg. Men du är söt ändå....XOXO

Dick Winchester sa...

Hade väl för höga förhoppningar gissar jag på. Iaf kul att du och Danger-Dragon tyckte den var bra. Jag är rätt ensam om att inte tycka om den har jag märkt:)
Och du... Du är också söt:x

Diamanda sa...

Håller med dig om denna.
Jag blev betydligt mer berörd av Jack Ketchums Girl next door som är baserad på samma händelse.
En av de värsta filmer jag sett.